- Leidy Bolhuis
- Consultant
- 2022
- Opdrachtgever
- Zilveren Kruis
'Volledig omgedraaid'
Een nieuwe baan – hoe je het ook wendt of keert: het is toch altijd een beetje spannend. Maar wat als je ook nog eens overstapt naar een hele nieuwe branche, waar je voor het eerst komt te werken voor grote opdrachtgevers, en je bent óók nog eens zwanger van je derde zoon? Leidy Bolhuis weet hoe het is.
“Het was wel een beetje veel”, erkent ze anderhalf jaar later met een glimlach. “Maar ook heel leuk!”, voegt ze direct toe. “Ik ben vol energie begonnen en enorm warm ontvangen door Mobilee – een hele fijne omgeving om te starten in een voor mij nieuwe omgeving.”
Tot dan toe had Leidy bijna haar hele werkzame leven doorgebracht bij Twelve, een startup die betaaloplossingen levert voor onder meer sportwedstrijden, festivals en andere evenementen. “In een korte tijd maakten we een enorme groei door”, vertelt ze. “Dit betekende constante wijzigingen, veranderingen en bezig zijn met hoe we processen en systemen nog beter kunnen inrichten.”
Zelf vervulde ze diverse rollen, waaronder het aansturen van de klantenservice en leidinggeven aan diverse projecten. Na acht jaar was ze toe aan iets nieuws, maar wat? “Ik keek terug naar wat ik had bereikt en waar ik de meeste energie van kreeg. Dat waren toch de projecten waarin ik processen had verbeterd, nieuwe systemen heb geïmplementeerd en het werk voor collega’s makkelijker en leuker maakte.”
Ook was ze benieuwd hoe het zou zijn om te werken bij grotere organisaties en was ze op zoek naar afwisseling. Alles bij elkaar opgeteld leek de adviesbranche op het eerste gezicht dan ook een ideale match. Toch was het verre van een uitgemaakte zaak.
“Als iemand me vijf jaar geleden had verteld dat ik de consultancy in zou gaan, had ik diegene niet geloofd”, vertelt Leidy. “Ik had altijd een bepaald – en eenzijdig – beeld van consultancy, waar ik mezelf niet bij vond passen.”
“De mensen bij Mobilee en de opdrachten hebben ervoor gezorgd dat ik deze switch heb gemaakt – en daar ben ik enorm blij mee!”
Toen ze werd benaderd door Mobilee besloot ze toch het gesprek aan te gaan – gelukkig maar, kan ze inmiddels concluderen: “Daar werd mijn beeld volledig omgedraaid. Veel rollen die we vervullen passen bij me en de opdrachten op het vlak van digitale transformatie spraken me enorm aan. Ik zag veel raakvlakken met betrekking tot de inhoud. En in de gesprekken merkte ik hoe er echt werd geluisterd naar wie je bent en wat je meebrengt.”
Dus besloot ze er toch voor te gaan en de sprong in de adviesbranche te wagen. “De mensen bij Mobilee en de opdrachten hebben ervoor gezorgd dat ik deze switch heb gemaakt – en daar ben ik enorm blij mee!”
Leergierig
Leidy voelde zich dan ook “direct thuis” bij de Utrechtse specialist in digitale transformatie. “Er hangt een ontspannen sfeer, collega’s zijn geïnteresseerd en behulpzaam. Er wordt met elkaar meegedacht en daar is tijd en ruimte voor.”
“Bovendien zijn de mensen leergierig, worden er door collega’s veel workshops georganiseerd om kennis te verbreden en vaardigheden te vergroten”, geeft ze aan. “De interesse in elkaar, de leergierigheid en elkaar willen helpen – dat is waar de collega’s van Mobilee echt in uitblinken.”
Zo praat Leidy regelmatig met collega’s over de opdrachten die zij doen en hoe zij zich hebben ontwikkeld. “Op die manier onderzoek ik de route die ik zelf wil bewandelen. Op dit moment gaat het nog verschillende kanten op, want ik vind veel interessant.”
Tevreden is niet genoeg
Kijkend naar de verschillende thema’s waar Mobilee zich in specialiseert, is Leidy ten eerste erg geïnteresseerd in perfecte klantbeleving. Als leidinggevende van een klantenservice zag ze in haar eerdere baan het enorme positieve effect dat een perfecte klantbeleving kan hebben – ook voor de organisatie zelf.
“Het focussen op het creëren van waarde en het creëren van efficiëntere werkprocessen; dat is wel waar mij passie ligt.”
“Een tevreden klant is wat mij betreft niet genoeg”, legt ze uit. “Een blije klant – dát zou het doel moeten zijn. Een stapje extra zetten kan zoveel opleveren. Ik draai de dingen ook vaak om: hoe zou ik dit proces of contact als klant ervaren? Het geeft ook een goed gevoel als jij hebt bijgedragen aan het verbeteren van deze klantbeleving.”
Een tweede thema dat haar op het lijf is geschreven is operationele excellentie. “Het zit in me om altijd te kijken naar hoe dingen beter kunnen – zowel voor klant als collega. Ook intern wil ik het voor collega’s leuker en makkelijker maken, zodat zij bezig kunnen zijn met de goede dingen. Het focussen op het creëren van waarde en het creëren van efficiëntere werkprocessen; dat is wel waar mij passie ligt.”
Het gewoon doen
Momenteel werkt Leidy aan een opdracht bij Zilveren Kruis. “Ik ben in de rol van businessanalist betrokken bij een digitaal platform. Ik ondersteun het team met het vertalen van de behoeften naar oplossingen en ben dus de schakel tussen business en IT.”
“Daarnaast ben ik buiten dit platform ook bezig met vooronderzoeken voor andere vraagstukken die spelen in de organisatie. De diversiteit aan vraagstukken en mensen waarmee je samenwerkt, dat vind ik leuk.”
Haar ervaring in businessanalyse deed ze op door het “gewoon te doen”, zo legt ze uit. “En door te vallen en weer op te staan. Mijn vaardigheden en wie ik ben als persoon helpen me bij mijn aanpak. Ik ben pragmatisch en houd van duidelijke communicatie.”
“Collega’s omschrijven me als iemand die het grotere geheel ziet en orde kan scheppen waar dat nodig is. Door goed te luisteren en zaken van een andere kant te benaderen, probeer ik originaliteit en progressief denken in processen in te brengen. Mobilee steunt me hierin en geeft me de ruimte om te leren.”
Kijken naar wie je bent
De voorlopige balans opmakend, kan Leidy na achttien maanden spreken van een geslaagde carrièreswitch. Vanuit haar persoonlijke ervaring in het overstappen van de ene naar de andere branche, raadt ze organisaties aan om met een meer open blik te kijken naar het soort talent dat ze verder kan helpen.
“Ik ben heel blij dat Mobilee kijkt naar wie je bent, wat je aan ervaring meebrengt en wat je ambitie is – en je vervolgens óók nog helpt in het realiseren van die ambitie.”
“Ik heb gemerkt dat sommige organisaties voor hun opdracht de perfecte match zoeken in naar mijn mening de verkeerde dingen”, legt ze uit. “Bijvoorbeeld dat je al tien jaar ervaring hebt in een bepaalde branche. Maar kijk ook eens verder. In mijn geval denk ik juist dat de ervaring die ik heb opgedaan binnen een startup/scale-up ook veel kan betekenen in een grote organisatie. Ik heb daar bepaalde vaardigheden ontwikkeld die me hebben gemaakt tot wie ik nu ben.”
“Daardoor is mijn rugzak denk ik op een andere manier gevuld dan wanneer ik deze ervaringen niet had. En dat kan juist een toevoeging zijn voor grotere organisaties. Ik heb in het verleden weleens te horen gekregen: ‘Je hebt geen ervaring in een grote organisatie.’ Dat vind ik zo’n waardeloos argument – al helemaal als je aan het einde van een proces zit.”
Ervaringen als deze zorgen ervoor dat Leidy extra goed beseft hoe goed ze nu op haar plek zit. “Ik ben heel blij dat Mobilee kijkt naar wie je bent, wat je aan ervaring meebrengt en wat je ambitie is – en je vervolgens óók nog helpt in het realiseren van die ambitie.”
“Je wordt van alle kanten ondersteund in je doelen – dat vind ik echt fantastisch om te zien”, geeft ze aan. “We zijn niet voor niets uitgeroepen tot één van de beste werkgevers van Nederland en ik ben dan ook echt trots dat ik voor Mobilee werk.”