- Samira Bouhadou
- Recruiter
- 2017
``Bij ons bureau werkt al een hele mooie club diverse collega’s.``
Dit artikel is eerder gepubliceerd op Consultancy.nl.
Samira Bouhadou heeft in haar ruim zeven jaar als recruiter bij Mobilee tientallen mensen zien komen (en ook een klein aantal zien gaan). Vanuit haar rol is ze voor alle kandidaten hét uithangbord van Mobilee. In gesprek met Consultancy.nl vertelt Bouhadou waarom ze zoveel houdt van haar rol en het recruitmentvak, en wat Mobilee voor haar een geweldige plek maakt om te werken.
Je bent inmiddels zeven jaar recruiter bij Mobilee. Heb je Mobilee in deze tijd zien veranderen?
“Absoluut, in de afgelopen zeven jaar heb ik Mobilee zien groeien tot een zeer succesvol organisatieadviesbureau. We hebben als bureau een mooie groei doorgemaakt, verschuivend van een branche-georiënteerde benadering naar een focus op kennisinhoudelijke expertisegebieden, waarbij digitale transformatie als leidend principe fungeert voor vijf kernonderwerpen.”
“Deze strategische verschuiving, samen met onze succesvolle samenwerkingen, heeft geresulteerd in een sterke aanwezigheid op de consultancymarkt. Zowel op het gebied van employer branding, waar we zijn uitgeroepen tot een Great Place To Work, als inhoudelijk, waarbij we twee opeenvolgende jaren de nummer één positie hebben behaald als beste organisatieadviesbureau in Nederland.”
Wat maakt dat je nog steeds elke dag uitgedaagd wordt in je werk?
“Als recruiter bij Mobilee draag ik de verantwoordelijkheid voor het volledige wervings- en selectieproces van ons personeel. Mijn takenpakket is divers en biedt mij continu voldoening en uitdaging. Naast het ontwikkelen van wervingsstrategieën, houd ik mij bezig met employer branding, het bevorderen van diversiteit, gelijkheid en inclusie en losse HR-onderwerpen die de revue passeren.”
“Hoewel de overkoepelende strategieën vanuit onze partners worden bepaald, heb ik de vrijheid om deze op recruitmentgebied naar eigen inzicht in te vullen en vorm te geven. Dit stelt mij in staat om op een manier te werken die het beste is voor Mobilee en de medewerkers, en om flexibel in te spelen op de behoeften van onze organisatie.”
Je spreekt jaarlijks met meer dan 100 kandidaten over werken in de management consultancy. Wat zijn de drijfveren die je het vaakst tegenkomt?
Op jaarbasis heb ik het genoegen veel kandidaten te mogen spreken. Hun motivaties variëren van het streven naar impact op zowel tactisch als strategisch niveau tot het verlangen naar een werkomgeving waar niet alleen de focus ligt op 100% declarabiliteit, maar waar ook aandacht is voor een menselijke benadering en een goede werk-privébalans.”
“Bovendien zijn velen op zoek naar een kans om actief bij te dragen aan de ontwikkeling van een organisatie. Bij Mobilee bieden we hen die ruimte zonder de noodzaak van pizzasessies in de avonduren. We zorgen ervoor dat dit gewoon deel uitmaakt van hun werktijd.”
Onafhankelijk onderzoek schaart Mobilee steevast onder de topwerkgevers van Nederland. Wat maakt Mobilee in jouw ogen een goede werkgever?
“Voor mij is Mobilee op verschillende vlakken een topwerkgever. Ten eerste krijgt iedereen binnen de organisatie de mogelijkheid en ruimte om bij te dragen aan de ontwikkeling van het bedrijf. Je kan je eigen stempel drukken op elk onderdeel. Je groeit daar enorm van als professional.”
“De partners weten heel goed dat de medewerkers de sleutel van het bedrijfssucces zijn. En daarom is het niet alleen belangrijk, maar cruciaal om ze te begeleiden op zowel professioneel als hun persoonlijke reis binnen de organisatie. En daarom zijn er vijftien HR-coaches waarvan er één aan jou wordt gekoppeld vanaf je eerste werkdag. Die HR-coach denkt mee over je wensen ten aanzien van vakinhoudelijke- en persoonlijke ontwikkeling, zodat jij als medewerker je potentieel optimaal kan ontdekken én benutten.”
“Een van de meest krachtige uitspraken van Bert Bakker is: ‘Als het goed met je thuis gaat, gaat het ook goed op het werk. En andersom net zo.’ Daarom is de persoonlijke begeleiding door een HR-coach van onschatbare waarde binnen Mobilee.”
“Mobilee biedt medewerkers de vrijheid om tijd te steken in de uitdagingen waarmee hij of zij op dat moment mee kampt – om op te laden, te rouwen en de tijd te nemen die nodig is. Dit creëert een omgeving zonder druk, waarin je jezelf kunt zijn en waar we elkaar niet veroordelen, maar juist ondersteunen. Dat is enorm waardevol.”
Diversiteit en inclusie is een belangrijk speerpunt van het personeelsbeleid. Wat zijn de pijlers van het beleid en welke initiatieven worden zoal opgezet?
“Bij ons bureau werkt al een hele mooie club diverse collega’s. We geloven dat diversiteit niet altijd direct zichtbaar is en juist essentieel is voor een inclusieve cultuur. Het behouden en bevorderen van deze diversiteit is voor ons van groot belang. Het versterkt niet alleen onze organisatie, maar stimuleert ook een omgeving waarin iedereen zich welkom en gewaardeerd voelt. Bij Mobilee leidt dit tot een fijne en inspirerende samenwerking intern.”
“Maar natuurlijk is het ook bij ons belangrijk om dit verder te stimuleren. Daarom zijn er meerdere collega’s die zich hebben vastgebeten op dit thema en ambassadeur zijn voor dit onderwerp. Intern leggen we de nadruk op bewustwording en zetten we initiatieven op, waarbij de ambassadeurs ervoor zorgen dat alle medewerkers zich bewust zijn van de waarde van diversiteit, gelijkwaardigheid en inclusie.”
“Dit komt ook tot uiting in onze wervings- en selectieprocessen, evenals in de bedrijfscultuur en het beleid van Mobilee. Het streven naar een inclusieve bedrijfscultuur, waarin alle medewerkers zich welkom en gewaardeerd voelen, ongeacht hun achtergrond, geslacht, leeftijd of bijvoorbeeld seksuele geaardheid, staat centraal voor ons.”
Met de toenemende werkdruk in het bedrijfsleven staat het welzijn van medewerkers vandaag de dag nog meer op de radar van organisaties. Op welke manier ondersteunt Mobilee het team op dat gebied?”
“Wat betreft het ondersteunen van het welzijn van onze mensen, bij Mobilee vinden we het cruciaal dat iedereen een goede balans tussen werk en privé heeft. We streven er niet naar om onze medewerkers voor 100% van hun tijd in te zetten, zorgen ervoor dat de reisafstanden haalbaar zijn en bieden interne coaching en intervisie aan.”
“Het welzijn van onze medewerkers staat zowel voor ons als bedrijf centraal. Het personeel is de sleutel tot ons succes. Daarom blijven we in hen investeren, blijven we naar hen luisteren en zorgen we ervoor dat hun stem gehoord wordt.”