Drie inspirerende voorbeelden op het gebied van digitale transformatie

Door Anne Wever en Rianne Bosman | 19 februari 2021
Digitale transformatie Operationele excellentie

Als je denkt aan digitale transformatie en organisaties die inspireren, vernieuwend zijn én al ver zijn in de ontwikkeling, dan denken we niet snel aan initiatieven van eigen bodem. Toch zijn er de laatste jaren een aantal Nederlandse organisaties langsgekomen die hoog scoren op het gebied van digitale transformatie. Zij laten zien dat ze beschikken over het digitaal adoptievermogen om de digitale transformatie tot een succes te maken.

Inspirerende aanpakkers op gebied van digitale transformatie binnen Nederland

De (digitale) transformatie die deze organisaties hebben doorgemaakt hebben ervoor gezorgd dat ze zich kunnen onderscheiden van de concurrentie, beter kunnen inspelen op veranderende klantbehoefte en dat er wordt gekeken naar het verbeteren van processen en het reduceren van kosten. Het gaat dan niet alleen om het toepassen van nieuwe technologieën maar juist ook om de manier van organiseren waardoor deze organisaties (weer) toekomstbestendig zijn. Graag nemen we je in onderstaande voorbeelden mee in wat voor mooie initiatieven er in Nederland zich hebben ontpopt.

Ontvang de laatste trends en ontwikkelingen direct in je inbox:


Inschrijven voor de nieuwsbrief

PostNL

In eerste instantie lijken post en pakketten enkel ouderwetse fysieke producten. De winkelsluiting en het minimaliseren van contact tijdens de Coronacrisis heeft gezorgd voor een tsunami aan pakketjes en een veranderende verwachtingen van klanten, denk hierbij aan snellere levering en de volledige informatievoorziening over levering. Hierdoor is PostNL genoodzaakt om mee te bewegen met deze marktbeweging. En dat is goed gelukt. Door het tijdig instappen in de digitale trein kan PostNL snel technologische innovaties toepassen en flexibel anticiperen op veranderende wensen en behoeften vanuit de markt.

Door eigen initiatieven en samenwerking met start-ups is PostNL getransformeerd in een digitale dienstverlener. Dit zegt alles over de wendbaarheid van de organisatie. En zoals PostNL-directeur Marcel Krom zo mooi heeft verwoord: ‘We hebben de digitale transformatie tot leven gebracht’ (bron: ITexecutive.nl). Eigenlijk heeft PostNL het logistieke hart van het postbedrijf voorzien van een digitale laag. De IT is vervlochten met alle bedrijfsprocessen en daarmee is PostNL voor een deel ook een “IT-bedrijf”. Het is cruciaal dat bedrijven zich realiseren dat IT niet alleen een kostenpost vormt, maar ook waarde vertegenwoordigt. Post en pakketten lijken misschien ouderwetse fysieke producten; zonder goed draaiende IT houdt het snel op. Dit alles was niet mogelijk als er niet ook goed was gekeken naar de organisatiekant en het mensaspect hierin.

Hieronder enkele stappen die PostNL heeft gezet op gebied van digitale transformatie.

PostNL-app
De PostNL-app is één van de innovaties van PostNL om fysieke brievenbuspost dichterbij de digitale wereld te brengen. Zo kun je al je PostNL-zaken op één plek beheren. Zoals het versturen van een kaart, het kopen van een postzegelcode of verzendlabel en informatie over wanneer iets geleverd wordt (track and trace). Dit is een effectieve manier om fysieke post van digitaal gemak te voorzien en daarmee te voldoen aan de verwachtingen van de consument.

De app van PostNL voorbeeld digitale transformatie

Pakket- en briefautomaat
Met de pakket- en briefautomaat kan je 7 dagen per week, 24 uur per dag pakketten en brieven versturen en pakketten ontvangen, zonder tussenkomst van anderen. De automaten staan verspreid door heel Nederland en fungeren als een digitale kluis. Consumenten kunnen deze kluis met een unieke code openen en hun pakketje ophalen. Hiermee hoeft een consument dus niet altijd thuis te zijn bij de bezorging van een pakketje en biedt PostNL de consument meer opties in de verzending van online aangekochte producten. Tegelijkertijd ontlast het de pakketbezorger immers deze hoeft niet 3x aan te bellen bij hetzelfde adres voordat het pakketje in ontvangst wordt genomen.

Postnl kluis.jpg

Online postkantoor binnen Marktplaats
PostNL en Marktplaats zijn een samenwerking aangegaan waarin verkopers gebruik kunnen maken van een online verzendservice. Hierdoor hebben Marktplaatsgebruikers direct inzage in de verzendkosten en hoeven zij niet langer postzegels te kopen of langs een postkantoor met een pakket. De gehele afhandeling van het versturen kan thuis plaatsvinden, via internet. Ook kan de verkoper het pakket thuis laten ophalen door de PostNL.

postnl-voorbeeld digitale transformatie

SwipeGuide

Een tweede interessante speler die we op de markt tegen zijn gekomen is SwipeGuide. Uit frustratie rondom de traditionele papieren instructies (handleidingen) is in 2016 SwipeGuide gestart.

Swipeguide platform instructies

Wat is Swipeguide?

Swipeguide bedacht een slimme manier om zoals ze zelf zeggen ‘De wereld te redden van nutteloze instructies’. Zij bieden daarmee een intuïtieve manier om instructies te maken en dit te presenteren aan de gebruiker.

Intelligente werkinstructies en procedures

Eén van deze intuïtieve manier van instructies is bijvoorbeeld bij de aankoop van een ontharingsapparaat van Philips. Er zit een qr-code op die je scant met je telefoon. “Er verschijnt meteen een visuele handleiding, gemaakt met de software van SwipeGuide. Het resultaat is een soort stripverhaaltje met plaatjes, korte teksten en verschillende hoofdstukken: de stekker, het opladen, het ontharen. Het klinkt simpel, maar er zit dus een geavanceerd platform achter dat organisaties helpt om instructies te maken.

Bad instructions are a waste of time

Voor de eindklant betekent SwipeGuide veel gemak en voorkomt het doorspitten van nodeloze grote ingewikkelde instructies die, op het moment dat je ze zoekt, nooit te vinden zijn. Ook voor organisaties is SwipeGuide een enorme kans. De tool biedt ondersteuning aan het makkelijk en goed kunnen vastleggen en overdragen van kennis. En dat over verschillende locaties heen op een uniforme manier zodat processen soepeler lopen en het makkelijker wordt om instructiehandleidingen te onderhouden.

Deze tool biedt wat ons betreft ook zeker mogelijkheden voor andere markten gezien de complexiteit in processen en hierin het werk alleen maar toeneemt. Wat ons betreft is SwipeGuide een mooi voorbeeld die alle aspecten van digitale transformatie aanstipt.

Instructie digitaal via SwipeGuide

Duxxie

Het derde voorbeeld is Duxxie, een platform dat zorgleveranciers en zorghulpmiddelen samenbrengt voor zorgbehoevenden en mantelzorgers.

Duxxie voor zorgverleners en hulpbehoevenden

De leveranciersmarkt voor zorghulpmiddelen wordt door veel zorgverleners, hulpbehoevenden en mantelzorgers ervaren als een ondoorzichtige markt; Met veel spelers en allerlei financieringsvormen. Door bijvoorbeeld de verscheidenheid aan zorgverzekeringen, veranderende wetgeving en de gefragmenteerde markt van leverancier, kost het veel tijd en vinden veel handelingen via de telefoon plaats.

Nu is het vaak een zoekplaatje voor hulpbehoevenden en zorgverleners

Duxxie biedt hierin een oplossing. De bestelling voor een product of dienst gaat direct via het platform. Na de bestelling worden zorghulpmiddelen gewoon nog bezorgd door de vertrouwde leverancier van de klant. Was je gewend om ze op te halen bij de zorgwinkel om de hoek, dan kan dat nog steeds of het wordt bij je aan huis geleverd. Duxxie zet de bestelling dus door naar de zorgleverancier. Ook houdt het platform in de gaten of de bestelling goed wordt opgevolgd en nemen ze contact op met de levancier mochten er problemen zijn met de levering. Dit bespaart de zorgverleners en mantelzorgers tijd die nu besteed wordt aan het vergelijken en kiezen van zorghulpmiddelen en -leveranciers en het najagen van een bestelling.

Duxxie-hulpbehoevende

Digitale transformatie ook voor jouw organisatie binnen handbereik

Verandering is van alle tijden. Maar onderschat de exponentiële groei van digitale en online technologieën niet. Realiseer je dat het niet gaat over ‘of’ je digitaliseert, maar ‘wanneer’ en ‘in welke mate’. Wat ons betreft zijn er veel mooie voorbeelden in de markt te vinden die aantonen dat digitaal transformeren kan starten met een klein idee. Spring op die digitale trein en start met kleine stapjes. Zorg ervoor dat jouw organisatie wendbaar is, zowel in techniek als het digitaal adoptievermogen van je medewerkers om digitaal te transformeren. Lees over het vergroten van digitaal adoptievermogen ook ons artikel.

Wij zijn benieuwd waar jij staat in het proces van digitaal transformeren! Wil je nu op de hoogte blijven van de laatste trends en ontwikkelingen binnen digitale transformatie, schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief. En heb je hulp nodig of wil je simpelweg een keer sparren over de mogelijkheden? Wij staan graag voor je klaar.

Ontvang meer artikelen direct in je inbox:

Aanmelden

Meer over de consultants:


Anne Wever

Consultant

+31(0)30 7670350

    Lees ook:


    Verdieping

    Vijf trends in 2021 om digitaal adoptievermogen te vergroten

    Door Rianne Bosman en Anne Wever | 11 januari 2021
    Verdieping

    Mobilee beste consultancy bureau van Nederland

    17 december 2020

    Ontvang meer artikelen direct in je inbox:

    Aanmelden