Artificial Intelligence [Whitepaper]

15 mei 2020

Duurzaam waarde creëren met AI

AI is hot. Steeds meer bedrijven investeren in Artificial Intelligence (AI) en experimenteren met de toepassing ervan. De technologie is belangrijk, maar het is nog veel belangrijker dat AI daadwerkelijk leidt tot waarde voor klanten en/of efficiëntere bedrijfsprocessen. Het is immers duidelijk dat AI enorme potentie heeft om toegevoegde waarde te leveren voor organisaties. Tegelijkertijd geven veel organisaties te kennen dat zij deze toegevoegde waarde onvoldoende weten te realiseren. Onderzoekers van MIT en BCG (2019) vonden dat dit geldt voor maar liefst 40% van de organisaties die significante investeringen doen in AI.

40% van de organisaties die significant investeren in AI, ziet daarvan onvoldoende toegevoegde waarde terug

Resultaten die niet aansluiten bij de (hoge) verwachtingen zijn een groot afbreukrisico. Het is dus belangrijk te weten waarom de potentie van AI niet wordt ingelost. Vervolgens kun je dan ook bepalen hoe je er als organisatie wél in kunt slagen om Artificial Intelligence succesvol in te zetten. Senior Consultants van Mobilee Jeroen Stoop en Dick Beekhuizen schreven daarom het whitepaper ‘Artificial Intelligence: duurzaam waarde creëren met AI’. Dit artikel is een voorproefje daarop. Het hele whitepaper downloaden? Vul dan het formulier onderaan dit artikel in.

Whitepaper AI Mobilee mock-up

Wat is Artificiële Intelligentie?

Wat we met AI nastreven is dat we taken in brede zin eenvoudiger, makkelijker, flexibeler en productiever kunnen uitvoeren. AI biedt grote kansen voor bedrijven om hun klanten een perfecte klantervaring te bieden en bedrijfsprocessen vergaand te optimaliseren. We onderkennen drie belangrijke typen toepassingen van AI (Davenport & Ronanki, 2018).

Type Artificial Intelligence

Voorbeelden van Artificial Intelligence

AI kent verschillende verschijningsvormen. Een voorbeeld is Robotic Process Automation, waarbij routinematig handmatige werkzaamheden van medewerkers kunnen worden geautomatiseerd. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het ophalen en kopiëren van gegevens uit een systeem om in een andere applicatie te gebruiken. Ook een chatbot is een voorbeeld van AI. Dat kan in een simpele vorm zijn, waarbij bij een klantinteractie de eerste standaardvragen door de bot worden gesteld. Maar ook complexer is mogelijk. Bijvoorbeeld wanneer de chatbot de vragen van de klant beantwoordt en er daadwerkelijk interactie plaatsvindt. Een laatste voorbeeld is machine learning. Hierbij proberen computersystemen op basis van algoritmen steeds betere uitkomsten te genereren.

Eén reden waarom duurzaam succes met AI vaak niet lukt

In het whitepaper leggen we meer toepassingen van AI uit. Vervolgens gaan we uitgebreid in op de obstakels die organisaties ervaren wanneer zij aan de slag gaan met Artificial Intelligence. Eén ding wat we in de praktijk vaak zien, is dat AI-initiatieven in de experimentele fase blijven hangen en niet door de hele organisatie worden geadopteerd. En daar heb je het al: het experiment heeft tijd, kennis en geld gekost, maar heeft maar weinig opgeleverd. Het wordt namelijk pas interessant wanneer de hele organisatie profiteert van de oplossing.

AI-initiatieven blijven vaak in de experimentele fase hangen

Dit effect wordt weergegeven in onderstaande afbeelding. Deze organisaties kenmerken zich als ‘experimenteerders’ terwijl ze de slag naar ‘digitaal leider’ willen (en moeten) maken om duurzaam succesvol te zijn.

Van experimenterend naar digitaal leiderschap Mobilee

Van experiment naar duurzame oplossing: de AI-gedreven organisatie

Organisaties die erin slagen om duurzaam succes te realiseren met AI, hebben hun traditionele manier van denken en organiseren fundamenteel veranderd. Zij hebben een paradigmashift gerealiseerd naar een AI-gedreven organisatie. Dat betekent bijvoorbeeld dat ze het werken in verschillende silo’s hebben losgelaten en juist werken aan een interdisciplinaire samenwerking tussen verschillende expertisegebieden. Ook de besluitvorming verandert. Gaat dat bij minder AI-gedreven organisaties vaak op basis van ervaring en intuïtie, bij deze vernieuwde organisatie staan data en feiten centraal.

Hoe word je een AI-gedreven organisatie?

Naast de hierboven genoemde kenmerken van een AI-gedreven organisatie, zijn er meer veranderingen noodzakelijk om de omslag te realiseren. Daarbij moeten er best wat obstakels overwonnen worden. Zo kan een organisatie te maken krijgen met een gebrek aan kennis van AI, of zelfs weerstand van medewerkers tegen nieuwe technologie. Een AI-gedreven organisatie word je dus niet zomaar even. Het kost naast inzet ook een behoorlijke hoeveelheid tijd. In het whitepaper beschrijven we daarom drie fases om deze veranderingen te realiseren: de fase van bewustwording, van opschalen en van optimaliseren.

Download nu het whitepaper ‘Artificial Intelligence: duurzaam waarde creëren met AI’

In dit whitepaper nemen we je mee welke obstakels organisaties tegenkomen wanneer ze AI duurzaam willen inzetten en hoe je dit kunt ombuigen naar een succesvolle implementatie. Voordat we dat doen, duiken we eerst nog iets dieper in Artificial Intelligence zelf. Vul onderstaand formulier in en ontvang meteen het whitepaper.